Bekeken
Business Spiritualiteit Magazine...
9789077983706
Business Spiritualiteit Magazine Nyenrode. Over Blijvend welzijn, Verlangen en noodzaak en de Kracht van dankbaarheid.
Waarschuwing: laatste item(s) op voorraad!
Beschikbaarheidsdatum:
E-book: BSMN Spiritualiteit van duurzaamheid / 13 2011
Business Spiritualiteit Magazine Nyenrode. Over Blijvend welzijn, Verlangen en noodzaak en de Kracht van dankbaarheid.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleer
Uitvoering | E-book |
Media | Download |
BSMN Spiritualiteit van duurzaamheid / 13 2011 door Paul de Blot.
Nederlandstalig, geïllustreerd, paperback/gebrocheerd, 60 pagina's, januari 2011.
Redactie: Paul de Blot, Gerrit Broekstra, Annelies Oosterhoff en Ronald Visser
Eindredactie: Richard Heeres
Editorial:
De derde jaargang van Business Spiritualiteit Magazine Nyenrode werd afgesloten met artikelen over duurzaamheid. In dit eerste nummer van de vierde jaargang gaan we daarop dieper in door te kijken naar de spirituele kracht van duurzaamheid. Vijf personen delen vanuit verschillende invalshoeken hun inzichten: prinses Irene (Stichting Lippe-Biesterfeld NatuurCollege), Herman Wijffels (hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke Verandering), Dirk Oellibrandt (Life Projects), Rob Snel (algemeen directeur Koninklijke Grolsch) en Paul de Blot (hoogleraar businessspiritualiteit).
Prinses Irene werkt vanuit haar betrokkenheid met de natuur aan de bewustwording dat we als mens onderdeel zijn van de natuur en wezenlijk verbonden zijn met alles om ons heen. Die verbondenheid is helaas verbroken, zodat we daarvan niet meer kunnen genieten. Het is van groot belang dat we dit beseffen, werken aan een toekomst van duurzaam welzijn voor alles wat leeft en leren luisteren. Daarbij gaat het vooral om leren luisteren naar je eigen innerlijke stem en innerlijke waarheid. Daarin schuilt de spirituele kracht van duurzaamheid.
Herman Wijffels toont hoe het initiatief voor duurzame handel begon als liefdadigheid vanuit de naastenliefde voor de medemens in nood. Daarna besefte men dat het niet zozeer ging om mensen helpen, maar om iets te doen waarop ze recht hebben, dat is rechtvaardigheid. Deze bewustwording van rechtvaardigheid tegenover mensen verdiept zich tot een besef dat ook de natuur rechten heeft, ecologische rechten. Die rechtvaardigheid jegens de natuur is wezenlijk voor het menselijk welzijn, dat niet los staat van de natuur. Deze allesomvattende bewustwording is de spirituele kracht van duurzaamheid.
Rob Snel baseert zijn spiritualiteit op het tralanceren. Dat is balanceren tussen de drie punten van de driehoek waarmee de leiders van een bedrijf te maken hebben. Het is de ratio, als bron van kennis en ervaring, die antwoord geeft op de vraag wat ik ben. Het is de emotio, als gevoelsleven, die antwoord geeft op de vraag wie ik ben. En het is de spiritio, de zingeving en bezieling, die antwoord geeft op de vraag waarom ik ben. Tralanceren is nodig voor duurzaamheid, waarvan spiritio de spirituele kracht is.
Volgens Dirk Oellibrandt is moderne alchemie gericht op het doen vanuit de zijnservaring. Hij noemt dit Life Projects, omdat deze uitgaan van de manier waarop de natuur zich ontwikkelt. De elementenleer en de alchemie van leven geven ons nieuwe inzichten in de essentie van gezond leven door gebruik te maken van alle mogelijkheden die de natuur ons biedt. Dat is goud maken en duurzaam maken vanuit de diepste spirituele kracht uit de natuur, ook in het leiderschap.
Paul de Blot ziet het hart van de organisatie, als de bron van duurzaamheid, als haar spirituele kracht. Het hart is de drager van het diepste gemeenschappelijke verlangen dat mensen van een organisatie op het diepste niveau van hun bestaan bezielt. Dat geeft hun energie om met plezier te werken. Hun inspiratie en creativiteit wordt gevoed uit het hart van de organisatie, waardoor ze in staat zijn iets groots te verrichten en zich thuis te voelen in het bedrijf. Dit hart van de organisatie ontstaat uit het levende hart van de founders, dat jammer genoeg in de loop der jaren verzwakt en daarmee de duurzaamheid van het bedrijf doet opdrogen.
In zijn column vertelt Paul de Blot dat Chinezen hun management vaak zien als een oorlog die uitloopt op een win-winsituatie. Dan worden tegenstanders vrienden die elkaar versterken. Tot slot toetst hij in de rubriek Boekbespreking een aantal publicaties op hun spirituele inhoud.
We hopen dat de aangepaste vormgeving u aanspreekt en wensen u veel leesplezier.
€ 11,47
€ 11,47
€ 11,47
€ 11,47
€ 18,35
€ 18,35
€ 11,47
€ 18,35
€ 11,47
€ 18,35
€ 11,47
€ 13,76
€ 27,52
€ 22,94
€ 18,35
€ 22,94
€ 11,47
€ 11,47
€ 45,87
€ 11,47
€ 11,47
€ 18,35
€ 2,89
€ 2,89
€ 2,89
€ 2,89
€ 2,89
€ 2,89
€ 2,89
€ 2,89